Hardware training

تشریح کامل هارد UFS و eMMc

هارد UFS و eMMc

هارد eMMC و UFS

هارد eMMC چیست ؟

یکی از قطعات سخت افزاری بسیار مهم گوشی های هوشمند، سخت افزار eMMC نام دارد. eMMC در واقع مخفف شده عبارت embedded Multi-Media Controller or Card است. به این قطعه سخت افزاری هارد موبایل هم گفته می شود که خود این قطعه از سه بخش سخت افزاری تشکیل شده است:

۱- کارت گرافیکی

۲- فلش مموری

۳- کنترلر فلش مموری

در واقع این قطعه یک کارت حافظه است که از آن برای ذخیره سازی داده استفاده می شود. در این جا می خواهیم در خصوص نقش و کارایی سخت افزار eMMC بیشتر بدانیم و ببینیم در صورت خرابی این قطعه در گوشی های هوشمند چه مشکلاتی ممکن است ایجاد شود . خرابی هارد UFS و eMMc خود را به شکل زیر نشان می دهد :

هنگ کردن گوشی

جریان کشی دستگاه

فریز شدن روی لوگو

ارور های مختلف در زمان فلش دستگاه

خاموش و روشن شدن مداوم و خود به خود

 اطلاعات قابل انتقال، حذف شدن یا ذخیره سازی نباشد

بعد از ریست فکتوری نیز داده ها پاک نمی شوند

در بعضی از گوشی ها سریال به صورت null-invalid میشود

ارور متوقف شدن برنامه های سیستم عامل در بعضی از گوشی ها

و…

Hard emmc 02

نکته : 

در برخی از آی سی های هارد علاوه بر تراشه eMMC یک تراشه حافظه موقت RAM هم قرار گرفته است. این تراشه ها eMCP نام دارند . برای مثال هاردهای سامسونگ که با پارت نامبر KL شروع می شوند EMMC هستند و هاردهایی که با پارت نامبر KM شروع می شوند EMCP هستند. اگر یک آی سی eMMC را در روی یک مادربردی که به آی سی eMCP نیاز دارد (حتی با ظرفیت، تعداد پایه مشابه ) قرار دهیم دستگاه روشن نخواهد شد. در آی سی های SKhynix نوشته H2 و H9 و در آی سی های San disk نوع DU و DP بیانگر این مطلب است.

هارد UFS و eMMc

تشریح کامل پایه های  آی سی هارد :

۱- vcc تامین ولتاژ اصلی مورد نیاز هارد
۲- vcq فعال ساز هارد
۳- clk تامین پالس مورد نیاز برای کار کردن هارد
۴- cmd قرار دادن وضعیت هارد در حالت رایت دیتا و آدرس
۵- data0 انتقال دیتا و آدرس ک ۸ پایه زیر را شامل میشود و هیچ پایه مشترکی ندارند
۶- data1
۷- data2
۸- data3
۹- data4
۱۰- data5
۱۱- data6
۱۲- data7

هارد UFS و eMMc

هارد UFS چیست ؟ (Universal Flash Storage)

هارد ufs جدید ترین هارد مورد استفاده در گوشی های اندرویدی است. هارد های ufs سرعت بالاتری دارند ساختار امنیتی پیچیده تر و عمر بالاتری بیشتری نسبت به emmc ها دارند همانطور که همه ما میدانیم بزرگنرین ایراد emmc ها در عمر پایین آنها بود که به لطف ufs این مشکل حل شد. هارد های ufs معمولا خراب نمیشوند ولی مشکل پارتیشن بندی پیدا میکنند. که با پارتیشن بندی مجدد مشکل حل میشود به دلیل پیچیدگی طراحی . نوع پایه ها و همچنین فرکانس و ولتاژ دهی این نوع آی سی از پورت های متداول که برای emmc استفاده میشد برای ufs کاربرد ندارد. به همین منظور باکس easyjtag و medusa pro برای هارد ufs یک آداپتور جدا طراحی کردند .

هارد های ufs همانند emmc از لحاظ تعداد پایه به دسته های bga 153 , bga 95, bga 254 تقسیم بندی میشوند . پرکاربرد ترین آنها BGA 153 میباشد. شاید برایتان شکل این هارد آشنا باشد چون از نوع eMMC این هارد هم وجود دارد ولی این نوع هارد کاملا متفاوت و از نوع ufs است و آداپتور و محل قرار گیری پایه های آن فرق دارد پس همانطور ک قبلا هم گفتیم نمیتوان این نوع هارد را با اداپتور emmc پروگرام کرد.

در حال حاظر باکس های Medusa pro , Easy jtag کامل ترین باکس پروگرامر میباشد که از هر سه نوع حافظه موبایل (EMMC , UFS ) مبتنی بر BGA  پشتیبانی میکند و هر سه مدل را پروگرام میکند.

در حال حاضر UFS , EMMC , EMCP پرکاربردترین هارد های موجود در بازار هستند، که EMMC تنها هارد (حافظه ی داخلی دستگاه) می باشد. EMCP و UFS متشکل شده از هارد و رم هستند و همچنین سرعت بالاتری نسبت به EMMC دارند.

انواع هاردهای UFS تا به امروز:

– BGA 95 UFS CHIP
– BGA 153 UFS CHIP
– BGA 254 UFS CHIP
از بین این سه هارد، پر کاربردی ترین آنها BGA 153 می باشد.

 

هارد UFS و eMMc

آخرین استانداردهای ذخیره‌سازی حافظه UFS

ذخیره‌سازی داخلی مبتنی بر استاندارد UFS 1.0

ذخیره‌سازی داخلی مبتنی بر استاندارد UFS 2.0

ذخیره‌سازی داخلی مبتنی بر استاندارد UFS 3.0

ذخیره‌سازی داخلی مبتنی بر استاندارد UFS 3.1

برای این که ببینید این استاندارد در طول چند سال اخیر با چه سرعتی رشد کرده است، به جدول زیر توجه کنید.

ردیف خواندن متوالی (مگابایت بر ثانیه) نوشتن متوالی (مگابایت بر ثانیه) خواندن تصادفی (عملیات ورودی/خروجی بر ثانیه) نوشتن تصادفی (عملیات ورودی/خروجی بر ثانیه)
UFS 3.0 ۲۱۰۰ ۴۱۰ ۶۸,۰۰۰ ۶۳,۰۰۰
UFS 2.1 ۸۵۰ ۲۶۰ ۴۵,۰۰۰ ۴۰,۰۰۰
UFS 2.0 ۳۵۰ ۱۵۰ ۱۹,۰۰۰ ۱۴,۰۰۰
eMMC 5.1 ۲۵۰ ۱۲۵ ۱۱,۰۰۰ ۱۳,۰۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *