دسته‌بندی نشده

آموزش تعمیر مدار آنتن موبایل و تبلت

ANTENNA MOBILE
RE doctormobile

شرح بلوک دیاگرام مدار آنتن در گوشی ها و تبلت های جدید

با کمی دقت در می یابیم که ساختار کلی بلوک دیاگرام مدار آنتن (RF) در گوشی ها و تبلت های جدید شباهت بسیاری با بلوک دیاگرام نسل دوم تلفن همراه دارد و اجزا و قطعات اصلی مانند پردازشگر اصلی (RF Chip) و سویچ آنتن و تقویت کننده سیگنال های ارسالی همچنان در مدار وجود دارند .

تفاوت های مدار آنتن نسل دوم موبایل و نسل های سوم و چهارم

تفاوت اصلی مدار آنتن نسل جدید و نسل قدیم در موارد زیر است :

نسل جدید از باندهای فرکانسی بیشتری پشتیبانی می کند و این باعث شده که بخش هایی نظیر تقویت کننده های ورودی (LNA)  و خروجی (PA) چند باندی شوند . پردازنده مدار رادیویی ( RF Chip که در دستگاه های جدید مودم یا بیس باند نامیده می شود)  قدرتمند تر شده و سرعت بسیار بالاتری نسبت به  قبل دارد .

آی سی Base Band یا Modem چیست؟

بیس باند همان ورژن Radio یا Modem است که به مدل گوشی و ورژن سیستم اندروید بستگی دارد اما در توضیحی کامل تر میتوان گفت:

گوشی های هوشمند امروزی پروتکل های خیلی زیاد و مختلفی رو مثل ۳G و ۴G و ۵G و ۶G را ساپورت میکنند. این پروتکل ها یکمی پیچیده هستند و CPU به قدرت زیادی برای پردازش اطلاعات، درخواست و مدیریت بسته های اینترنتی و انتقال دادن اطلاعات مربوط به بسته، به اپراتور نیاز دارد. گوشی های همراه برای اینکه بتوانند به همه ی این عملیات رسیدگی کنند و برای اینکه بتوانند کارشان رو تمام و کمال انجام بدهند، از یه چیپ جدا (به عنوان مودم) به اسم بیس باند base band استفاده میکنند. این نکته هم فراموش نشود که چیپ بیس باند، با پروسسور یا همون پردازشگر اصلی به طور مستقیم در ارتباط است و همچنینن خودش هم دارای یه پردازشگر است به نام پردازشگر بیس باند که کار های خود بیس باند رو پردازش میکند. کارهایی که پردازشگر بیس باند انجام میدهد و پردازش میکند شامل: مدیریت و کنترل توابع رادیویی (راحت تر بگم، کلا کارهایی که توش امواج رادیویی داشته باشه به عهده ی بیس باند میباشد، مثل آنتن داشتن گوشی، وصل شدن به بسته ی اینترنتی و …) است. اگه این بیس باند خراب شود آنتن در حالت No Service میماند ، وایرلس و بلوتوث به حالت خارج از دسترس و غیر فعال باقی میماند.

بیس باند نامناسب و رام نام مناسب باعث اختلال در ارتباط گوشی با شبکه سرویس دهنده می شود و باعث می شود شما نتوانید به شبکه مخابراتی دسترسی داشته باشید و این موضوع باعث عدم آنتن دهی و یا اختلال در شبکه گوشی نیز می شود .

در گوشی های اندروید می توانید نسخه بیس باند را از طریق مسیر زیر مشاهده کنید و طبق ورژن بیس باند نسخه جدید را روی گوشی رایت کنید .

تنظیمات > درباره دستگاه > نسخه باند اصلی

setting > about phone > baseband version

اگر بیس باند گوشی ناشناخته یا unknown شود بیشتر قسمت های شبکه گوشی شما به مشکل می خورد ممکن است وای فای و بلوثوت روشن نشوند یا ضعیف تر شوند و یا سریال گوشی شما null یا invalid شود برای حل این مشکلات اول باید بیس باند گوشی را خوب کنید اگر مشکل نرم افزاری باشد با فول فلش یا رایت nv و qcn و یا reset efs درست میشود در غیر این صورت مشکل سخت افزاری میباشد.

 

 

عیوب مدار آنتن 

عیوب مدار آنتن به طور کلی به سه عیب زیر تقسیم می شوند:

  1. ضعف آنتن
  2. عدم آنتن دهی
  3. پرش آنتن ( گاهی آنتن موجود است و گاهی نیست )
مراحل تست و عیب یابی مدار آنتن
بررسی دستگاه با یک سیم کارت مطمئن سیم کارت سالم و مطمئن از لحاظ ثبت بودن در شبکه را بر روی دستگاه قرار می دهیم و آن را تست می کنیم. بررسی تنظیمات دستگاه که مهم ترین آنها به شرح زیر می باشد.

انتخاب شبکه با توجه به پشتیبانی منطقه مورد نظر : به عنوان مثال اگر در منطقه ای که تکنولوژی LTE پوشش داده نشده است تنظیمات دستگاه را بر روی LTE قرار دهیم دستگاه آنتن دهی نخواهد داشت.بهتر است حالت انتخاب شبکه دستگاه را بر روی حالت خودکار قرار دهیم .

قرار دادن انتخاب اپراتور بر روی حالت خودکار

ریست تنظیمات شبکه

در برخی از سیستم عامل ها و دستگاه ها امکان بازنشانی تنظیمات شبکه موبایل به حالت اولیه کارخانه وجود دارد . در صورتی که با انجام دو مورد بالا به نتیجه نرسیدیم . تنظیمات شبکه را ریست یا بازنشانی می کنیم . به عنوان مثال مسیر بازنشانی تنظیمات شبکه گوشی های اپل مراحل زیر را طی می کنیم

نحوه ریست تنظیمات شبکه در گوشی های ایفون
بررسی سریال IMEI دستگاه
نحوه مشاهده سریال دستگاه

کد نمایش داده شده در تصویر را شماره گیری می کنیم و سریال ۱۵ رقمی دستگاه را مشاهده می کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *