Training Software, آموزش نصب رام

آموزش نصب رام برروی گوشیهای شیائومی

آموزش نصب رام برروی گوشیهای شیائومی

نصب رام شیائومی از چه روش هایی قابل انجام است؟

فلش زدن گوشی های شیائومی از ۴ روش OTA , Recovery , Fast Boot و نیز EDL Mode قابل انجام است که در روش نصب رام از طریق Fast boot نیاز است بوتلودر گوشی حتماً آنلاک باشد در غیر اینصورت امکان نصب رام وجود نخواهد داشت اما در ۳ روش دیگر نیازی به آنلاک بودن Bootloader نیست و شما با داشتن فایل فلش با فرمت ZIP می توانید با استفاده از روشهای ریکاوری و OTA بدون نیاز به باز کردن بوتلودر، گوشی خود را بروزرسانی (آپدیت) کنید. در واقع شاید بتوان گفت فرآیند نصب رام در بین برندهای مطرح در کشور ما در برند شیائومی نسبت به سامسونگ و یا حتی هواوی پیچیده تر و مشکل تر است چرا که بصورت پیش فرض بوتلودر تمام دستگاه های Xiaomi در حالت Lock قرار دارد و لذا امکان فلش زدن از روش فست بوت (Fast boot) در حالت عادی ناممکن است و حتماً میبایست قبلاً بوتلودر گوشی باز شده باشد در حالیکه در سایر برندهای مذکور برای فلش زدن نیازی به باز کردن بوت گوشی نیست.

آموزش فلش شیائومی از طریق ریکاوری

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم برای نصب رام شیائومی از طریق ریکاوری نیاز است تا شما فایل فلش با فرمت zip را در اختیار داشته باشید؛ لازم به ذکر است که در این روش اطلاعات گوشی شما حذف نمی شود و فقط سیستم عامل گوشی بروزرسانی خواهد شد. بعد از دانلود فایل فلش شیائومی متناسب با گوشیتان، آنرا به حافظه گوشی انتقال دهید سپس به یکی از دو روش زیر رام را روی گوشی فلش بزنید؛

در روش اول شما از تنظیمات گوشی وارد بخش About Phone >> System Update می شوید، سپس مطابق آنچه در تصویر می بینید وارد محیط ریکاوری (Recovery Mode) خواهید شد و در آنجا با انتخاب گزینه Install Update Zip فرآیند نصب رام شیائومی آغاز خواهد شد.

آموزش نصب رام برروی گوشیهای شیائومی

همانطور که در تصویر شماره ۱ می بینید ممکن است گزینه ۳نقطه در ابتدا وجود نداشته باشد و لذا اگر برای شما هم اینچنین بود کافیست روی گزینه Reboot Now ضربه بزنید تا گوشی ریستارت شود سپس گزینه مذکور ظاهر خواهد شد و میتوانید طبق تصویر شماره ۲ و ۳ پیش بروید.

نحوه فعال کردن گزینه های Choose update package و Reboot to Recovery mode در شیائومی

از ورژن MIUI 10 به بعد در حالت عادی وقتی آیتم ۳نقطه موجود در تصویر شماره ۲ را انتخاب می کنید گزینه های (Choose update package و Reboot to Recovery mode) موجود در تصویر شماره ۳ وجود نخواهد داشت؛ برای ظاهر کردن این موارد لازم است تا مطابق تصویر زیر روی آیتم مشخص شده حدود ۱۰ بار پشت سرهم ضربه بزنید تا گزینه های مذکور فعال شوند :

آموزش نصب رام برروی گوشیهای شیائومی

روش دیگر برای رفتن به ریکاوری در گوشی های شیائومی نیز به این صورت است که ابتدا گوشی را خاموش می کنید سپس کلید ولوم بالا + پاور را نگه می دارید تا صفحه Recovery Mode برایتان نمایان شود و ادامه کار هم مطابق آنچه در بالا توضیح دادیم خواهد بود.

آموزش فلش شیائومی از روش Choose Update Package

در این روش که در برخی سایت ها از آن به فلش از روش OTA نیز یاد شده است بازهم نیاز به فایل فلش شیائومی با فرمت ZIP داریم. البته به کار بردن لفظ OTA برای این روش اشتباه است چراکه آپدیت OTA زمانی معنا پیدا می کند که ما بصورت مستقیم از طریق اینترنت، گوشی خود را بروزرسانی کنیم. به هر حال در این روش مراحل کار همانند روش نصب رام از طریق ریکاوری است و فقط کافیست در تصویر شماره ۳ گزینه Choose Update Package را انتخاب کنید و سپس رامی را که قبلاً دانلود کرده اید و به حافظه داخلی و یا مموری کارت گوشی انتقال داده اید را انتخاب کنید تا فرآیند نصب رام شیائومی آغاز شود. جهت اطلاع، همانند روش قبلی در این روش نیز تمامی اطلاعات موجود بر روی گوشی دست نخورده باقی می ماند و هیچ چیز حذف نخواهد شد.

آموزش نصب رام شیائومی از طریق فست بوت Fastboot

 

آموزش نصب رام برروی گوشیهای شیائومی

دو روش قبلی بسیار آسان و مشابه هم بود اما در این روش مشکل اصلی این است که شما باید ابتدا بوتلودر گوشی و یا تبلت مورد نظر را باز کنید و سپس آنرا فلش بزنید. البته اگر شما به منوی گوشی دسترسی داشته باشید براحتی می توانید بوت گوشی را از قسمت تنظیمات گوشی آنلاک کنید اما زمانیکه گوشی شما لود نمی شود (روی لوگو گیر کرده باشد) کار شما کمی مشکل خواهد شد. در این حالت باید از طریق سایت رسمی Xiaomi قبل از فلش زدن، ابتدا بوتلودر دستگاه را باز کنید سپس با نرم افزار Mi Flash اقدام به نصب رام نمایید. توضیحات کاملتر را در ذیل بیان می کنیم؛

≡ آموزش باز کردن Bootloader :  آنلاک بوتلودر گوشی های شیائومی

کاربران عزیز توجه داشته باشند که برخلاف دو روش قبلی، در این روش تمام داده های گوشی شما اعم از عکس، فیلم، پیامک ها، مخاطبین و … حذف خواهد شد.

در دو روش قبلی گفتیم که پسوند رامی که دانلود کرده اید باید حتماً بصورت ZIP باشد لیکن در روش نصب رام شیائومی از طریق فست بوت میبایست فایل فلش با پسوند gz را در اختیار داشته باشیم (البته ممکن است پسوند آن zip یا tgz هم باشد که اهمیتی ندارد) که بعد از اکسترکت آن، پوشه ای را در اختیار خواهیم داشت که درون آن حتماً میبایست پوشه ی دیگری با نام image وجود داشته باشد. کاربران عزیز دقت داشته باشند که قرار نیست ما بصورت دستی پسوند رام مورد نظرمان را به zip یا gz تغییر نام دهیم!! هنگام دانلود باید رامی را دانلود کنید که مناسب Fastboot باشد که این مورد در سایت MiROM قرار گرفته است .

توجه : اگر بعد از اکسترکت رام با فرمت gz پوشه با مشخصات مذکور برایتان نمایان نشد و فقط یک تک فایل با فرمت نامشخص داشتید کافیست آن تک فایل را بصورت دستی تغییر نام داده و به آخر آن کلمه zip را اضافه کنید سپس مجدد آنرا اکسترکت کنید آنگاه خواهید دید که پوشه رام که خود حاوی پوشه ای دیگر با نام image است برای شما در دسترس خواهد بود؛

چه زمانی باید گوشی را از روش فست بوت فلش بزنیم؟

ممکن این سوال در ذهن شما ایجاد شود که چه زمانی باید گوشی را از طریق Fastboot فلش بزنیم؟! در جواب باید بگوییم که اگر در حال حاضر شما رام چین را نصب داشته باشید و تمایل به نصب رام گلوبال (Global) داشته باشید حتماً باید از روش فست بوت اقدام کنید و روش های OTA و ریکاوری برای شما کارایی نخواهد داشت. همچنین زمانیکه گوشی شما ویروسی شده و هنگ می کند نیاز است تا شما از روش فست بوت، رام آنرا عوض کنید تا ضمن بروزرسانی سیستم عامل گوشی، تمام مشکلات نرم افزاری دستگاه نیز برطرف گردد.

برای فلش زدن xiaomi از روش fastboot به نرم افزار Mi Flash Tool نیاز داریم که جدیدترین ورژن آن را می توانید از لینک زیر دانلود کنید:

≡ دانلود فلش تولز شیائومی : دانلود نرم افزار Mi Flash Tool

برای بردن گوشی به حالت فست بوت کافیست در حالیکه گوشی خاموش است کلیدهای ولوم پایین + پاور را نگه دارید تا به FASTBOOT بروید.

مراحل نصب رام از طریق این نرم افزار را در قالب بک تصویر می توانید مشاهده کنید :

آموزش نصب رام برروی گوشیهای شیائومی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *