Hardware training

رگولاتور چیست کاربرد آن در گوشی موبایل

BANNER Regulator

رگولاتور چیست کاربرد آن در گوشی موبایل

رگولاتور (Regulator) به عنوان یک تنظیم‌کننده و تثبیت‌کننده ولتاژ در طراحی قسمت‌های مختلف بورد موبایل کاربرد دارد، همان طور که می‌دانید ولتاژ ورودی به مدارات مختلف گوشی، همان ولتاژ باتری است که در اکثر گوشی‌ها حدود ۴ ولت است؛ این در حالی است که بعضی مدارات با ولتاژ کمتری تغذیه می‌شوند؛ لذا می‌توان با استفاده از رگولاتور، ولتاژ ورودی را به ولتاژ مورد نیاز هر مدار تغییر داد.

رگولاتور ها علاوه بر پایه هایی که ممکن است تعدادی متفاوت نسبت به مدار های مختلف داشته باشند، دارای چهار پایه ی اصلی می باشند. پایه های آن شامل:

VIN (VOLTAGE IN) = ولتاژ ورودی

 (VOLTAGE OUT) VOUT = ولتاژ خروجی

 (ENABLE) EN = پایه ی دستورات

 (GROUND) GND = زمین

مثلا مدار دوربین گوشی با ۲/۸ ولت کار می‌کند که این میزان ولتاژ با استفاده از رگولاتور تنظیم می‌شود، رگولاتور‌های به کار رفته در موبایل، در گوشی‌های قدیمی‌تر از نوع SMD و به صورت یک آی سی کوچک می‌باشند که در اطراف آن‌ها ۳، ۴، ۵ یا ۶ پایه وجود دارد. در گوشی‌های جدیدتر معمولا رگولاتور‌ها به صورت یک آی سی از نوع پایه کف کوچک Micro BGA می‌باشند که در کف آی سی معمولا ۵ تا ۹ پایه وجود دارد، البته در مورد رگولاتور‌ها، پایه ورودی و خروجی ولتاژ از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 

رگولاتور انواع مختلفی دارد که در برد موبایل نوع LDO بسیار مورد استفاده قرار میگیرد . رگولاتور LDO مخفف Low-Dropout Regulator است.

ایراد مربوط به خرابی آیسی :

👈 ویبراتور کار نمیکند .
👈 سنسور اثرانگشت کار نمیکند .
👈 دوربین اصلی کار نمیکند .
👈 دوربین جلویی کار نمیکند .
👈 جریان کشی قبل از پاور ( در صورت اتصال کوتاه شدن این آیسی )
👈 تاچ ۳D عمل نمیکند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *